tisdagen den 3:e april 2012

Skrivarfrågor.

"Hej!

Återigen tack för en jättebra skrivarblogg ...

1) Jag minns att du för länge sedan skrev ett tips om MARGINALER - gäller säkert fiktion både för barn och vuxna ...

men minns inte tipset. Kan vara ett jättebra tips inför påskhelgen om nu många av dina läsare knåpar med sina manus ...

2) När man skickar in bokmanus för barnböcker (12 sidor) UTAN att själv gjort illustrationer ... ska man skriva ut dem på 12 sidor med snygg layout och en massa blankt papper ...

eller kan man skriva ut flera sidors text per papper bara man har tydliga sidavgränsningar ...

----------------------------------------------- sid 1

------------------------------------------------sid 2

och därmed bidra till att rädda regnskogen ... ? Ängel

Glad Påsk! Kanin"

***

Hej och glad påsk själv!

1) Breda mariginaler är toppen!
För det är mycket lättare att läsa korta rader.
Och för att man får så bra överblick.
Jag ställer in mina roman-dokument i Word så att jag får hela 3,4 cm mariginal uppe och nere, samt 5,5 cm höger och vänster.
Då blir manuset ett satt bokmanus nästan, hokus pokus!
12 ord per rad är inte ovanligt i en riktig bok.
Man får tänka sig att allt det där överflödiga pappret kommer att skäras bort.

2) Man behöver inte göra någon snygg layout på sitt bilderboksmanus, håll det enkelt och spara regnskog där! Vill också understryka att standardformatet på bilderböcker är 32 sidor, så efter försättsblad och så blir det som regel 12 uppslag att disponera berättelsen över.
Kolla gärna själv, det kan skifta lite hit och dit men jag gillar det där med 12 uppslag som tumregel. Även om man kan stretcha sitt tillgängliga utrymme och t ex ha lite av berättelsen på allra sista sidan.

OK.

Jag skriver då i ett word-dokument bara (typ):

Kanin vill inte ha blöja
Bilderbok av Amanda Hellberg

Uppslag 1: Bla-bla-bla

Uppslag 2: Bla-bla bla

t o m

Uppslag 12: Bla-bla-bla

- och visar därmed att jag tänkt till om det färdiga formatet, samt gjort det mer överskådligt och lättläst för manusgruppen.
Dessutom "ser" jag boken på ett annat sätt framför mig när jag delar in det i uppslag så där. Lite: "Okej, introducera karaktärerna och platsen här, introducera lilla konflikten här, eskalera lilla konflikten nu, visa reaktioner nu, hinta mot en lösning här ..."

Ett bilderboksmanus kanske ligger på två A4-sidor totalt.

Vill man veta exakt antal ord får man forska lite på bibblan. Räkna efter helt enkelt, och kolla på såna böcker som liknar det man själv vill göra.
Som vi sagt tidigare, det där spannet "bilderbok" omfattar ju både de mer språkligt avskalade småbarnsböckerna (typ Ingrid-böckerna av Katerina Janouch) och de mer berättande för de något äldre; 5 - 6-åringar.
Nästa genre, eller åldersspann eller vad man ska säga, är börja-läsa-böckerna för 6 - 9-åringar ungefär. Där skulle jag gissa att ett manus ligger på 4000 - 5000 ord totalt, uppdelat på 8 - 10 kapitel kanske. T ex böckerna om LasseMajas Detektivbyrå.

Okidoki?
Kram!

7 kommentarer:

Anna sa...

Hej!

Jag gillar din blogg! Hur många ord är dina böcker för vuxna på?

Amanda sa...

Tack!
Mellan 60 och 70 000 ord tror jag (men förläggare har sagt till mig att man egentligen inte räknar orden i Sverige, utan tecknen).
Tistelblomman var över 70 000 ord ett tag, helt OK generellt men väldigt långt för att vara jag. Vi strök sedan ganska mycket.

Kommande ungdomsromanen ligger strax under 50 000 ord minns jag.

Den "officiella" gränsen mellan långnovell och kort roman (för vuxna) ligger på 48 000 ord om jag inte minns helt fel.

Styggelsen var min kortaste, 50 000 ord (precis som Carrie och Den store Gatsby).

Malin Roca Ahlgren sa...

9-12 åringar (har en) läser kapitelböcker. Min 6 åring läser mer 12-uppslag. Tack för dina braiga inlägg som vanligt.

Amanda sa...

Tack Malin!
Ja det är ju individuellt det där med läsåldrarna, jag vet att Jo Salmson sagt att hennes Tam Tiggarpojken-serie läses av både (tidiga) sex-sjuåringar (eller de får dem lästa för sig kanske) och hela vägen upp till tonåringar.
Men den "avsedda" åldern är 6 - 9 år. Man måste göra någon slags indelning helt enkelt.
Min kommande är avsedd för trettonåringar men jag tror att 9 - 10-åringar skulle klara att lyssna på den om de hade vuxen att samtala med, samt att jag gärna vill tro att den även kan passa vuxna...

TUTT sa...

Tack för dina grymma skrivartips! Nu kanske till och med den här ammande morsan ska ta sig i kragen och försöka skapa, nu när du puffar en så där grymt bra i ändalykten.

Kram och glad påsk!

TUTT sa...

Tack för dina grymma skrivartips! Nu kanske till och med den här ammande morsan ska ta sig i kragen och försöka skapa, nu när du puffar en så där grymt bra i ändalykten.

Kram och glad påsk!

TUTT sa...

Tack för dina grymma skrivartips! Nu kanske till och med den här ammande morsan ska ta sig i kragen och försöka skapa, nu när du puffar en så där grymt bra i ändalykten.

Kram och glad påsk!