lördag 14 april 2012

Mitt mariginal-tjat.

Nybakade författarkollegan mailar och undrar om det där mariginalsnacket jag alltid tjatar om. Det där med att jag ändrar standardinställningarna i Word och kör med 1,5 radavstånd, samt ställer in 5,5 cm mariginaler höger & vänster, samt 3,4 cm uppe och nere.

För nu ska hen också testa; författarkollegan. Nu när hen sett den markanta skillnaden mellan det egna pappersmanuset och den satta versionen, pappersbunten från förlaget, det som ser ut precis som själva boken fast lösblad på A4-papper. Romaner är sällan A4-format, som bekant.

"Jag klarar inte att skriva så här, det blir ju bara en liten raggarsträng ord i mitten av pappret", klagade annan skrivarvän. Och visst, mina inställningar är extrema. Men jag älskar't. Det blir så överskådligt. Jag fick tipset av en legend inom bokbranschen med motiveringen "Det är då ditt manus blir en bok - och det kan innebära skillnaden mellan refusering och antagning". Åter igen - extremt. Men talande.

"Vet du vad det bästa du någonsin bloggat om är? Jo det är det där med breda mariginaler!" sa en förläggare på bokmässan. När jag hämtat mig från chocken (shit, läser nån mer än mina fem bästa vänner + bloggvänner här?! Har aldrig kollat statistiken and I never will) frågade jag varför.
Svaret:
"Jo för man får en djävulsk migrän av att plöja en massa pappersmanus med långa rader. Korta rader 'hjälper ögat' hitta rätt."

12 kommentarer:

Susanne Samuelsson sa...

Men det är verkligen ett fantastiskt tips som du ska ha stort tack för, man känner sig liksom mer som en "riktig" författare om ens manus redan från början ser proffsigt ut. Jag förstår inte ens hur folk orkat läsa mina landningsbanor till texter förut.

Simona sa...

Jag har gått över till det sen jag läste det på din blogg!

Tråktanten sa...

Sedan jag läst om hur bra din blogg är med super-super-författar-tips så ramlade jag in här. Och de som skrev det hade rätt! Det där med marginalerna är bara en sak jag sugit åt mig.

Malin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malin sa...

Jag vill också tacka för dina marginaltips. Hittills har jag kört på dubbelt radavstånd, men efter att ha läst ditt inlägg tänkte jag om. Jag jämförde texttätheten med min förra bok, kollade hur mycket text som faktiskt ryms på en sida (det är en barnroman, så texten är ännu glesare än i en roman för vuxna) och ändrade marginalerna och punktstorleken enligt det. Det återstår att se om min redaktör tycker att det blev bättre, jag anser att det blev oerhört mycket mer överskådligt.

Jag tycker om din blogg, du ger så handgripliga och praktiska tips på de tekniska aspekterna med författande. Så tack!

Malin W sa...

Oj, vilken skillnad det blev... (Jodå, jag har redan anammat ditt råd).

Tack för dina handfasta råd kring skrivande. Det är verkligen generöst av dig att du delar med dig av dina erfarenheter. Det ger så mycket energi när man sitter "på kammaren" och harvar...
;)

Amanda sa...

Tack alla, blir glad!
Ger även mig energi. Hatar att sitta ensam på info som jag själv önskar att jag vetat om tidigare liksom.

Anneli sa...

Det är ett jättebra tips! Jag gör också så numera.

Ingerun sa...

Jag provade just att göra om ett manus. Men det ser helskumt ut. Vad har du för typsnitt och storlek? Jag har Times Roman 12p.

Amanda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Amanda sa...

Samma som du. Ser kanske mest skumt ut för att det är ovant? Så kommer ditt manus se ut (mer eller mindre) när förlaget väl satt det och ni börjar bolla den papperskopian mellan er.

Jämför radernas längd med de på en riktig boksida. Man får tänka sig att allt det där pappret runt omkring kommer att skäras bort.

Ingerun sa...

Ja, det är nog att det är ovant. Tack!