tisdagen den 8:e februari 2011

25 frågor om mitt skrivande.

Mina svar, från denna enkät.
Svara gärna du också, i egen blogg, och hojta till i kommentarerna i så fall.

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Tre - fyra år. Tack, Magnus, Brasse & Eva!

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?
O ja! Min första publicering (i Skaratidningen, på lågstadiet, fröken skickade in) handlade om talande kaniner och harar. Starkt inspirerad av Klas Klättermus.

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Hm. Gillar båda.

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Ja, ibland i puberteten. Sporadiskt och navelskådande. Usch.

5. Har du någon skrivande förebild? Vem?
Stig Dagerman, Louise Welsh, Siri Hustvedt, Megan Abbott, Angela Carter, osv.

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller förhand?)
Oj, många frågor i en. Jag skriver helst på datorn, ganska snabbt, och pillar ibland mer än jag borde under skrivandets gång i stället för att pusha framåt. Deadline är A och O, "det är det enda man behöver för att skriva" (säger jag ibland, överdrivet men du fattar). Kan man inte ge sig själv en deadline och hålla den tror jag man får svårt att bli publicerad. Styrkor och svagheter ... oj. Tänker inte så mycket på sånt (det lät kaxigt) men en sak man inte vill göra när man som jag har ambitionen att sitta både på "den litterära stolen" och "den underhållande stolen" är att bli för högtravande, pretto eller lillgammal.

8. Vilken text, av allt du har skrivit under årens lopp, är du mest nöjd med?
Allt som blivit antaget, haha. Men allvarligt talat är jag jävligt stolt över Styggelsen. (Och Döden på en blek häst, men den är så ny så det har inte riktigt landat.) Alla som får till ett komplett manus har utfört en heroisk bragd tycker jag.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
O ja! Det tar emot som fan att börja ibland, men sedan tar det emot minst lika mycket när jag måste sluta.

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Nej. Just do it, även om det blir dåligt, det är min melodi.
Blir det inte bäst direkt har man i alla fall nåt att fixa.

11. Har läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Så kan jag inte tänka.

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv)?
Noveller är en häftig utmaning. SÅ noga med avgränsningen! Inte mycket utrymme att bygga upp något på...

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Ja, i andra klass fick jag ett stipendium på 100 kr i skolan "för sin säregna förmåga att uttrycka sig i skrift".
Och när jag pluggade litteratur var jag rätt lat akademiskt men fick ofta beröm för stilen, tonen och språket i mina uppsatser och tentor. Kändes bra!

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Japp! Och japp. Jag drömmer absolut om att kunna fortsätta med detta.

15. Har du varit med i en skrivtävling?
Jodå, flera gånger. Ibland vinner jag, oftast inte.

16. Har du blivit publicerad någon gång?
Ja, fyra böcker, en antologi, diverse noveller och texter som frilansande skribent.

17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Japp. Jag gillar att få kommunicera lite "talspråkligt" i skrift sådär, personligt och lite flamsigt. På svenska, varje dag. Mer än 'gillar' när jag tänker efter, jag behöver det. Och så får jag så jäkla mycket tillbaka! Men så blir det ju när man har Sveriges, Norges & Finlands bästa läsare va.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Toksnygg om jag vill/orkar. (Gammal dekoratör/kalligraf/snabbtextare ju.)
Men oftast hemsk.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
När jag tänker på mina (snart) två barns välbefinnande och mitt huslån, haha.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Tomrummet när man väntar på respons.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?
På mitt kontor.

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
Hm. Inget jag tänkt på.

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Japp.
Och ofta är jag rätt inkompetent själv men ger mig ändå rätten att kritisera andra i tanken.
Jag har svårt för att läsa texter som jag uppfattar som alltför ordrika; o-ekonomiska, och med dålig rytm.
"I'm sorry I didn't have time to write shorter", liksom.

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten?
Vet ej. Nej inte särskilt duktig tror jag.

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska. Men engelska går allt bättre, och det är skitkul och utmanande på sitt sätt.




10 kommentarer:

Malin, Costa Brava sa...

Kul att du svarade. Jag gjorde det med. :)

Amanda sa...

Kul!

Jag är En Lisa... sa...

Svarade just...märkligt mycket samstämmighet nu när jag läser dina svar...

Amanda sa...

Jag såg, kul!

Anneli sa...

Intressant :)

Markus sa...

Nu har även jag hittat 25 svar.

Annelie sa...

Kul att läsa!

http://morranovarlden.blogspot.com/ sa...

Hejsan! Jag tog mig friheten att svara på dessa frågor för några dagar sedan..! Dessutom fick även jag ett härligt utlåtande från Btj idag! It made my day!

Hanna sa...

Men, Hanna skulle det ju stå som avsändare på min kommentar...

Amanda sa...

HÄRLIGT!
Grattis!